· 

Het goede aan YouTube.

YouTube is meestal best negatief in het nieuws. Er wordt vaak gezegd dat het een platform zou zijn met allemaal suffe, nutteloze video’s. En ik moet toegeven: dat is ook best vaak en bij de meeste video’s op het platform het geval, maar: zeker niet alle video’s is dat het geval. Vandaag wil ik het hebben over de goede dingen aan YouTube en wil ik ook de video’s delen die ik erg inspirerend / goed vind op YouTube.

 

Het beste aan YouTube vind ik dat het inclusief is. Op YouTube zitten alle soorten mensen en alle soorten mensen kunnen ook op YouTube zitten. Een groot mediabedrijf uit Amerika dat op YouTube zit heet BuzzFeed. Het is een bedrijf waar iedereen welkom is en alle soorten onderwerpen worden besproken door alle soorten mensen. En dat slechts een voorbeeld, maar dit geldt voor heel YouTube. Er is altijd wel een videomaker op YouTube met wie jij je verbonden kan voelen of naar kan verhouden.

 

En van al die mensen kun je heel veel leren. Je leert dankzij YouTube de mening van anderen begrijpen, en ook al begrijp je hem niet, je kunt hem in ieder geval horen. En zo kun je nog veel meer leren van YouTube. Er zijn video’s op het platform over alles en iedereen. Er zijn video’s over geschiedenis, racisme, techniek, het nieuws en echt nog veel meer. En dat is fijn.

 

Het is bij YouTube zo dat je moet inloggen met je Googleaccount, maar op dat na kun je op YouTube kijken wat je wilt. Er zal nooit iemand zeggen dat je iets niet mag kijken omdat je niet bij de doelgroep past. En dat is fijn, want het zorgt ervoor dat mensen die zich in het normale leven niet al te goed in hun vel voelen zich thuis kunnen voelen bij YouTube-video’s.

 

En dit zijn mijn favoriete inspirerende video’s:

 

Florida student to NRA and Trump: ‘We call BS’

Ik heb het in het stuk van twee weken geleden al even laten vallen, maar ik vind deze speech zo goed dat ik het nog een keer wilde benoemen.

 

Childish Gambino – This Is America (Official Video)

Ten eerste: niet alleen de video is geweldig, ook de muziek is echt goed. Maar dan nu over de videoclip: die is echt grandioos. Ik denk dat ik nog steeds nog minder dan de helft van de dieperliggende boodschappen weet, maar degene die ik weet maken de video zo goed. Ga het alsjeblieft kijken.

 

Joyner Lucas – I’m Not Racist
In deze video worden nogal heftige dingen gezegd. Maar omdat er zulke heftige dingen worden gezegd wordt de boodschap alleen maar sterker. Het enige vervelende aan deze video vind ik het einde: dat is een beetje zwak, maar de rest, de rest is zo goed.

 

Meisjes met Okselhaar

Deze video, gemaakt door Titia Hoogendoorn, is echt heel erg leuk. Hij is grappig en toch brengt hij wel een boodschap over. En misschien vind ik het leukst aan deze video vind ik misschien nog wel dat ze de cultuur waar ze zelf onderdeel van is helemaal belachelijk maakt. Daar kan ik echt van genieten.

 

What Is Privilege?

Over BuzzFeed heb ik het dus net nog gehad, maar dit vind ik echt wel één van hun beste video’s, want dit heeft me echt dingen geleerd en ook dingen laten realiseren. Het is echt een goede video vind ik.

 

Nu

Veras Fawaz is op zijn eigen kanaal iets serieuzer dan normaal en dat is dus ook zo in deze video. En deze video is echt heel goed. Hij is niet heel vrolijk maar wel erg diepzinnig in een heel goede manier. Ik hou er van.