· 

Ik gebruikte mijn telefoon een week lang veel minder en in plaats van vrij werd ik gestrest.

Een tijdje geleden heb ik voor een week alle apps van mijn telefoon verwijderd waarop ik video’s kijk. Dit houdt in YouTube, Netflix, NPO en RTLXL. Voor een week. Ik dit stuk lees je hierover.

Ik wilde dit doen omdat ik, als ik eerlijk ben, best wel een beetje een verslaving heb aan die apps. Ik kijk echt heel veel video’s (oprecht heel veel: op sommige dagen wel zeven uur). Ik merkte dat ik best wel vast zat aan mijn telefoon en omdat ik niet weer gewoon een beetje op een laffe manier mijn telefoongebruik wilde verminderen heb ik het maar rigoureus gedaan. Ik hoopte door dit te doen meer energie te krijgen, productiever te zijn en misschien wel meer slaap te krijgen. In plaats van video’s bekijken wilde ik dus bijvoorbeeld gaan tekenen, maar ook dingen voor school doen.

En dit is hoe ik het vond:
Tijdens deze week had ik een best sociaal leven, waardoor ik veel tijd met anderen was. Dit was vooral aan het begin van de week en zorgde ervoor dat ik maar weinig merkte van dit experiment. Ook merkte ik meteen in die eerste dagen al wat er zo fijn is aan video’s kijken op je telefoon en dat is dat het helemaal geen energie kost om te doen. En bij andere dingen, zoals tekenen en lezen, is dat wel zo. Het enige wat ik heb gevonden dat ook geen energie kost is het luisteren van podcasts. Daarnaast ging ik ook heel veel op alle andere apps op mijn telefoon zitten deze week, bijvoorbeeld Instagram.
Wel ben ik best productief geweest deze dagen. Dat is natuurlijk erg fijn.
Het laatste gedeelte van deze week vond ik nog veel zwaarder dan het eerste gedeelte omdat ik niet met mensen ging afspreken of sociaal was. Ook had ik bijna niets te doen voor school dus zat ik me echt te vervelen. Ik was de hele tijd bezig met de gedachte dat ik geen video’s mocht kijken en dat maakte me echt gestrest. 

Al met al was deze week dus niet de meest plezante week die ik ooit heb gehad. Ik was de hele tijd opgefokt over het niet kijken van video’s (misschien ook wel ontwenningsverschijnselen (???)) en dat maakte me nou niet echt gelukkig. Wel was het fijn dat ik (vooral in de avond) veel productiever was dan normaal. Maar ik ga dus niet voor altijd de apps uit mijn leven verbannen, maar voor een weekje was het prima.